TÜRK MÜZİĞİNİN GİZLİ SANDUKASI

10/24/2018

"Rauf Yekta Bey’in Musiki Antikaları"

TÜRK MÜZİĞİNİN GİZLİ SANDUKASI

La Musique’de yazdığı ve daha sonra Orhan Nasuhioğlu tarafından Fransızcadan Türkçeye çevrilen ‘Türk Müziği’ maddesi, Darülelhan Tasnif ve Tespit Heyeti’nde bulunuşu, yaptığı kıymetli yayınlar, Hoca Zekai Dede Efendi, Hoca Abdülkadir-i Meragi ve Dede Efendi biyografilerine yer verdiği Esatiz-i Elhan, Mesut Cemil’le gittikleri Kahire Kongresi’ndeki temsilciliği ve bugün 26 sandıkta muhafaza edilen muazzam koleksiyonu ile Rauf Yekta Türk müziğinin mihenk taşı. İşte Prof. Dr. Nilgün Doğrusöz’ün hazırladığı ve Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı tarafından yayımlanan ‘Rauf Yekta Bey’in Musiki Antikaları’ adlı kitap Türk müzikolojisinin önde gelen ismi Rauf Yekta’nın ardında bıraktığı kültürel mirasın izlerini taşıyor.

1871- 1935 yılları arasında yaşamış Rauf Yekta arşivinin çok kıymetli olduğunu söyleyen Nilgün Doğrusöz, “Bizim kitabımız aslında buz dağının görünen kısmı. Tamamı yayınlanınca Türk müziğinin rotasını değiştirecek bilgiler çıkabilir. Rauf Yekta’nın 15. yüzyıl ile ilgili yaptığı çalışmalar var, biz o dönemin yazmalarını yeni yeni çalışıyoruz. Çünkü ülkemizde müzikolojinin geçmişi o kadar eskilere uzanmıyor. Mesela Nâyî Osman Dede’nin Nota-i Türkî adlı el yazmasının günümüz nota sistemine çevrilmesi lazım. Çünkü 17. yüzyıl Türk müziği üzerine önemli veriler sunacağını düşünüyorum. Türk müziği tarihimizin tamamlanması ve Rauf Yekta dönemini anlayıp yazabilmemiz, kişinin tüm çalışmalarına vakıf olmamız lazım. O dönemi aydınlatacak eserler onun arşivinde” diyor.

DİĞER HABERLER